ovoce - zelenina

pro zdraví

jako lék



ananas * brání srážení krve a zlepšuje prokrvování, ve střevech
* likviduje bakterie vyvolávající průjmy, odvádění škodlivých látek z těla
* působí protizánětlivě, uvolňuje svalové napětí a svalové křeče, odvodnění, otoky, střevní poruchy, skvrny
* kompot působí až o 60 % míň
* má močobudné účinky
* pozitivně působí na zažívací ústrojí a krvácivost, chrání žaludeční sliznici
angrešt * podporuje tvorbu kostí, zubů a tkání
* podporuje srážlivost krve, růst svalstva a aktivaci enzymů
* je zdrojem vitaminu C
* je dobrý na cévy, pročištění, vlasy a kůži
* angreštová šťáva je dobrá při jakýchkoli poruchách činnosti jater, které jsou provázeny nechutenstvím, zácpou, bolestí hlavy, nevolností
banány * obsahují hodně sacharidů a draslíku, A, C, B
* jsou dobré proti vysokému tlaku, odvodňují, léčí sliznice, posílí imunitu, pomohou při poruchách spánku a uklidňují nervy
* jsou zdroj přírodní energie, vitamínů a minerálních látek
* banány obsahují triptofan, který dodá tělu vitalitu a zlepšuje náladu
* jsou bohaté na vitamíny B, zlepšují paměť
* neobsahují tuk, lepek, cholesterol ani alergeny
blumy * jsou zdrojem vitamínu C, draslíku a mnoha dalších minerálních látek
* obsahují jedinečné fenolové látky s antioxidačními účinky, chránícími před volnými radikály
* pomáhá při onemocnění ledvin a vysokého tlaku, podporují vylučování cholesterolu
* mají podobné použití jako švestky, nejzdravější jsou syrové, jsou vhodné i na zavařování
borůvky * výtažek z nich léčí šeroslepost a špatné vidění, zpomalují stárnutí buněk
* přírodní cukr pektin pomáhá při detoxikaci těla
* vitaminy B3 a B5 uklidňují nervy, tyto vitaminy ovlivňují i kvalitu vlasů i pokožky
* vysoký obsah vlákniny upravuje střevní mikforlóru (při průjmech, odvodňování, prevence pro infekcím, imunita)
* vitamin C posiluje imunitu a pomáhá při léčbě chřipky, zánětů dutin, angíně
* zabírají na revmatismus, dnu, jsou protistresové, čistí krev
* 100 g borůvek (cca malá miska) obsahuje téměř 1/4 doporučené denní dávky vlákniny a téměř 1/3 doporučené denní dávky vitaminu C
* sušené se používají ke zmírnění trávících potíží
* pomáhají chránit cévy na očním pozadí a zlepšují obnovu oční sítnice
* oblíbené jsou nejenom lesní, ale také kanadské borůvky, které rostou na keřích, vysokých i 2metry a mají i větší plody
* lidově se borůvkám říká také rostlinný inzulín
* snižují hladinu cholesterolu, tlaku, pomáhají regulovat množství cukru v krvi (diabetes)
* působí proti rozvoji rakoviny, srdečnímu onemocnění, cukrovce a i při degeneraci mozku
broskve * působí proti stresu, neklidu a nervozitě
* 100 g broskví (cca 1 střední broskev) obsahuje asi 1/7 doporučené denní dávky vitaminu C, který posiluje imunitu a vstřebávání železa
* pecky obsahují jedovatý amygdalin
brambory * obsahují draslík, vápník, fosfor, zinek, železo, kobalt, fluor, C, B
* působí na kostní tkáň, růst, hormony, trávení, svěžest, vaziva
brokolice * obsahuje hořčík, vlákninu, působí proti střevním onemocněním
* posiluje metabolismus, práce svalů, působí na imunitu, neklid, podrážděnost, srdce, krvetvorbu
* neutralizuje volné radikály a chrání sliznice - protirakovinné
* nejlepší protistresová + ochrana sliznic, na menstruaci ( ztráta železa ), C, draslík
* kombinovat se špenátem, rajčata, avokádo, B 12 (vejce)= biotin
brusinky * působí antibakteriálně, ničí infekce močových cest
* obsahují i rutin, který chrání cévy
* jsou prevencí mrtvice i infarktu
* chrání i před zánětem dásní, před krvácením dásní, před zvětšením prostaty
* účinné při dně, revmatismu, posilují imunitu, zuby, oči
celer * zabíjí bakterie a plísně ve střevech a sliznicích
* zlepšuje peristaltiku, dezinfikuje sliznice, ledviny, obtíže močového měchýře, nervy a mozek, kůže, oči a vlasy
* rozpouští hleny, projímá, obsahuje B komplex
cibule * silně antibakteriálně působí na sliznice a proti infekcím, snižuje krevní tlak
* prokrvuje, působí na chuť k jídlu, cévy, imunita, čiští krev
* snižuje riziko trombóz, posiluje imunitu, odhlenění, je prevencí proti osteoporóze
* snižují riziko vzniku nádorovýcz oněmocnění, mírní záněty v těle
* doporučená dávka je 60 g denně
citrón * působí na vaziva, vlasy a nehty, elán, cévy, krvácení, omlazuje
* obsahuje velmi málo cukru a mnoho organických kyselin (kyselinu citrónovou)
* je bohatým zdrojem vitamínu C, mnoha minerálních látek a látek s antioxidačními, antibiotickými a protirakovinnými účinky
* nejvíce cenných živin se nachází v kůře, šťáva má ve srovnání s kůrou 1/3 obsahu vitaminu C
čekanka * pro zdravá střeva
černý jeřáb * obsahuje ze všech druhů ovoce nejvíce přírodních antioxidantů
* neutralizují jedy v těle
* chrání játra, posiluje imunitu
* brzdí růst zmutovaných buněk některých druhů rakoviny
* při prevenci a léčbě diabetu snižuje hladinu cukru v krvi
* snižuje hladinu cholesterolu v krvi
* snižuje ukládání nežádoucích látek v cévách (čistí je)
červená řepa * působí na vazivové tkáně a kůži, cévy, zbavuje kovů např. hliníku
* kyselina listová - aktivuje metionin, důležitý pro lesk, pružnost, pevnost kůže vlasů a nehtů
* odstraňuje jedy, pomáhá tvorbě červených krvinek, působí na náladu - získání síly a odvahy
* posiluje imunitu, je zásobárnou látek, které brání vzniku rakoviny, čerstvě uvařená má víc živin než syrová
červené zelí * posiluje iminutu, působí proti zácpě a ochablosti střev, pro libido, štítnou žlázu
* chrání brzlík, nálada, omlazení
česnek * dezinfekce střev, snižuje tlak, posiluje srdce, prokrvování, omlazuje, podněcují žluč
* je to přírodní antibiotikum, dezinfukuje, ulevuje od bolesti v krku, působí na cholesterol
* doporučená dávka: 1 stroužek denně
čočka * působí na nervy, výkon
* podporuje krvetvorbu, odvodňuje, omlazuje
datle * posilují schopnost soustředění, nervů, na spaní, mentální svěžest
* jsou kalorické
fazole * snižují krevní tlak, bohaté na riboflavin - B2, vitamíny skupiny B
* snižují riziko rakoviny střev a prsu
grep * je významným zdrojem vitaminu C, A, kyseliny listové, a vlákniny (nejvíce vlákniny je v bílé kůře)
* snižuje hladinu cholesterolu, zpomaluje aterosklerózu, působí preventivně před nádorovými onemocněními
* hořkou chuť způsobuje obsah chininu, který příznivě působí při horečkách
hrách * obsahuje zinek + B1 ( dobré nervy ), hořčík s nukleonovými kyselinami, nasytí a omlazuje, A, železo, B, fosfor, vápník
* omlazuje, dodává energii, působí na nervy, vlasy a vazy, vidění, při zácpě
hrozny * kyselina listová, minerální látky, stopové prvky, draslík - ten řídí srdeční rytmus, pomáhá jasnému myšlení
* působí močopudně, zmírňují únavu a deprese
* obsahují vitamín B
* odstraňuje ochablost střev a zácpu
* odvodňují a zbavují jedů, vážou tukové látky
bílé
* jsou bohatým zdrojem hroznového cukru - fruktózy, obsahují vitamín C, vitamíny skupiny B, vlákninu, draslík a další minerální látky
* patří k energeticky nejbohatším a nejsladším druhům ovoce
* nejzdravější je čerstvé
modré
* jsou zdrojem hroznového cukru (fruktózy), obsahuje vitamin C, vitamíny skupiny B, vlákninu, draslík a další minerální látky
* díky vysokému obsahu antioxidačních látek se významně podílí na prevenci srdečních, cévních a nádorových onemocnění
* zlepšuje činnost mozku, zpomaluje stárnutí
hrušky * obsahují mnoho vody, čistí střeva, odstraňují zácpu, trávicí obtíže
* těžké kovy a jedovaté látky se díky hruškám vyvazují, neutralizují a vylučují se
* zmírní trávicí obtíže, hospodaří s vodou, odstraňuje jedy, močové obtíže, krvetvorba
* kyselina listová - tvorba tělesného hormonu štěstín, nemohou vyvolat alergii
* jsou cenným zdrojem vlákniny (pektinu), která příznivě působí na sliznici žaludku a střev a na jejich vyprázdňování
* vytváří pocit sytosti (prevence obezity)
* obsahuje i látky s protizánětlivými a protisklerotickými účinky
* jsou sladší než jablka, ale ne kvůli vyššímu obsahu cukru, ale kvůli nižšímu obsahu kyselin
* nejzdravější jsou čerstvé a neoloupané, vhodné jsou i ve formě kompotu jako příloha
jablka * obsahují hodně vlákniny
* pektin snižuje krevní tlak, posiluje imunitu, žíly a cévy, čistí střeva, posiluje dásně
* účinná při bolestech hlavy a závratích, pomáhají proti průjmu i zácpě
* doporučená dávka: 1 ráno a 1 večer
* z lidové medicíny je známo, že zelená jablka léčí i zastaralé katary žaludku
* povzbudivě působí na nervovou soustavu, množstvím minerálů a vitamínů celkově posilují organismus
* dovolena jsou i lidem s cukrovkou
* obsahujou cennou vlákninu pektin, která zvyšuje pocit zasycení a tím působí v prevenci obezity
* mechanicky čistí střeva a urychluje střevní peristaltiku
* snižuje krevní tlak a hladinu cholesterolu v krvi
* nejvíce vitamínů a minerálních látek je obsaženo pod slupkou, proto by se měla jíst jablka i s ní
* je vhodné konzumovat jablka především v syrovém stavu, při tepelné úpravě ztrácí až 70 % vitaminu C
* působí pozitivně na nervovou soustavu, díky velkému obsahu minerálů a vitamínů posiluje organismus
* mají protizánětlivé a krvetvorné účinky
* používají se při regeneraci a detoxikaci organismu, skleróze, dně, revmatismu, chudokrevnosti, při nachlazení a chrapotu
* jsou dobrými pomocníky při snížení hladiny cholesterolu, horečce, bronchitidě a žaludečních problémech
* jablka působí i na popáleniny, omrzliny, jizvy
jahody * obsahují karoten, jsou protizánětlivé a antibakteriální
* vážou jedovaté kovy ve střevech, pomáhají proti trávicím obtížím
* obsahují kyselinu listovou, C, draslík, mangan ( metabolismus, nervy, mozek, pigmenty, zvyšují libido) při jeho nedostatku únava, bolest kloubů a nervozita, ušní šelest
* slouží k pročištění zažívacího traktu a zlepšení látkové výměny
* prospěšné mohou být tyto červené plody lidem trpícím dnou, revmatickým onemocněním a nemocemi z nachlazení
* pomáhají při chudokrevnosti
* pomáhají nemocným při léčbě ledvinových problémů, onemocnění jater, srdce, cév a hemeroidů
* pomáhají při - zácpách a hemeroidech - doporučuje se třídenní kúra, kdy se jí pouze 1,5 až 2 kg jahod
* všem lidem se jahody doporučují jako prevence nádorových onemocnění
* pomáhají lidem s kožními problémy, masky z jahod působí protizánětlivě a hojivě
kapusta * obsahuje tiamin a kyselinu listovou = pro lidi unavené s poruchami soustředění, jimž chybí vitalita a životní síla, draslík (vylučování vody)
* zbavuje kyselosti a jedů, čistí střeva, vlasům lesk a kůži pružnost!, imunita
kedluben * je pro svůj vysoký obsah vitaminu C nazýván "citronem severu"
* má schopnost chránit před některými druhy rakoviny
* poskytuje užitečné množství vlákniny
* její rozpustná forma se podílí na snižování hladiny cholesterolu v krvi
* nerozpustná vláknina pomáhá proti zácpě
* působí na vlasy a kůži, dodá energii, soustředění, dýchání buněk, působí proti stresu
kiwi * obsahují vitamín C, hořčík, prevence nemocí, energie, posiluje vazivové tkáně
* je mimořádně bohatým zdrojem vitaminu C
* má také vysoký obsah vlákniny, vitaminu A, E, draslíku a mnoha dalších minerálních látek
* 100 g ( 1,5 -2 ks) obsahuje přibližně doporučenou denní dávku vitaminu C
křen * obsahuje víc vitamínu C než citrusové plody, posiluje odolnost organismu, čistí játra, zlepšuje trávení
* léčba revmatismu - směs drceného křene, mouky a oleje - placky se přikládají přes plátno na postižená místa
kukuřice * obsahuje tiamin - nervový vitamin, mangan - nejlepší přírodní sedativ, soustředění, intelekt, biotin, B3, B5, kyselina listová, železo, selen a zinek
* působí na nervy, výkon, kůže a vlasy, stres, omlazuje, krev, imunitu
květák * močopudný, nízkokalorický, málo sacharidů, C, kyselina listová, draslík, zinek
* obsahuje sulforan proti nádorům, působí na ledviny, sliznice střev, krvetvorba, na tlusté střevo
limety * obsahují velmi málo cukru, hodně organických kyselin (kyselina citrónová)
* jsou bohatým zdrojem vitamínu C, minerálních látek a látek s antioxidačními, antibiotickými a protirakovinovými účinky
* jsou sladší než citróny, obsahují i kyselinu listovou, ale méně vitaminu C
* pochází z jihovýchodní Asie, rostou v tropických a subtropických oblastech
lněné semínko * omega-3 kyseliny, ty snižují cholesterol, regulují krevní tlak
* eliminují lepkavost krevních destiček a brání jejich hromadění v cévním řečišti
maliny * obsahují vitamín A, C, biotin - vitamín krásy
* (z řady B - obsahuje síru pro kůže, nehty a vlasy, vyrábí si sice člověk sám, ale při trávicích obtížích špatně, antibiotika ve střevech bakterie ničí)
* jsou dobré na lesk a zesílení vlasů, pružnost a hebkost kůže, krvácení z nosu a dásní
* cca 1 miska malin obsahuje téměř 1/4 doporučené denní dávky vlákniny
* obsahují také velké množství vitaminu C, E
* jsou bohaté na železo
* díky obsahu látky rutinu (rostlinný glykosid) pomáhají posílit stěnu cév a tím snižují výskyt krvácení např. dásní, z nosu
* pomáhají zmírňovat menstruační bolesti
mandle * zvyšují hladinu vitamínu E v krevní plazmě a červených krvinkách, snižují hladinu cholesterolu
meloun * vitamín A, B6, B3, železo, mangan, C
* omlazuje, působí na energii, krvetvorbu, sliznici, podpora libida
meruňky * obsahují karoten, A, niacin, kyselinu listovou, pantotenovou, vitamin C
* omlazují, zlepší náladu, proti únavě a nesoustředěnosti, posilují sliznici, kůži, vlasy, nehty, zlepšení krve
* díky listové a mědi a kobaltu ideální pro bledé, chudokrevné osoby
* čerstvé meruňky jsou zdrojem beta-karotenu, provitaminu vitaminu A, který působí jako antioxidant
* ve 100 g meruněk (cca 2 meruňky) je 1790 mg karotenoidů a také 1/10 doporučené denní dávky draslíku
* díky beta-karotenu posilují zrak, působí proti šerosleposti, ovlivňují kvalitu pokožky
* oblíbené jsou i sušené, ve kterých je koncentrace minerálních látek a vitaminů vyšší
mrkev * snižuje cholesterol, pomáhá při kožních chorobách, chrání zrak, snižuje riziko rakoviny plic
* vitaminy: A,B,C, betakaroten, železo, vápník, draslík, sodík
* je výborná při regeneraci organismu
* působí na sliznici, lákovou přeměnu, omlazuje, vlasy a nehty, pleť, imunita, vidění, krev
nektarinky * jsou zdrojem draslíku, fosforu a vitamínů A, C
* slupka je hodnotným zdrojem vlákniny, zlepšuje peristaltiku střev, čímž předchází riziku vzniku rakoviny tlustého střeva
obiloviny * prospívají trávení, posilují odolnost
okurky * obsahují 95%vody, C, B, enzym erepsin - štěpí bílkoviny
* ničí bakterie a červy a čistí střeva, mírní potíže ledvin a močového měchýře, působí na imunitu, vaziva, bolesti očí
ostružiny * obsahují až 90% vody, což přispívá k čištění organismu
* jsou bohaté na mangan, hořčík a draslík, které korigují krevní tlak
* dobré na imunitu, hemeroidy a křečové žíly, nervozita a stres, vaziva, činnosti žláz
* vážou škodlivou měď, nejvíc hořčíku z ovoce, poté draslík, železo, fosfor, vápník
ovesné vločky * snižují krevní tlak, mají hodně bílkovin a nenasycených kyselin
paprika * obsahuje C, E, B6, A. působí na žíly, srdce, proti migréně, sliznice, vidění, vazivo, žlázy
petržel * vitamin C, provitamin A, železo, vápník a další látky
* povzbuzuje činnost jater a pomáhá při dně, zmírňuje bolest hlavy
pohanka * zdroj rutinu, ten se podílí na udržení dobré kondice cév, uplatňuje se i při léčbě hemeroidů
* flavoid rutin (P) - utěsňuje cévy a tkáně, křečový žíly, krvácení, prokrvování, libido, imunita
* účinnost vitaminu C, pomáhá odolávat infekcím, snižuje krevní tlak, je účiným antioxidantem, rutin
* též zlepšuje prokrvení rukou a nohou
* je silně zásaditá odvádí kyseliny
* kaloricky bohatá, vápník, fosfor, draslík, B, E, hořčík, železo, má málo lepku
pomeranč * působí proti stresu, posílí libido, imunitu, vlasy a vazy, proti krvácení, dobré při dietě
* jsou vynikajícím zdrojem vlákniny a vitaminu C, který posiluje imunitu a díky antioxidačním vlastnostem působí jako ochrana před volnými radikály
* mají protirakovinotvorné účinky a výrazně snižují hladinu cholesterolu
* šťáva ze 3 -4 pomerančů obsahuje doporučenou denní dávku vitaminu C
* nejvíce živin a vlákniny se nachází v bílé slupce
pórek * působí proti nadýmání a pocitu plnosti, obsahuje vitamin E, karoten, železo, kyselinu listovou
* obsahuje vitamin C a B, je antiseptický a chrání srdce a žíly (pórek uvařit ve vodě, propasírovat, smíchat s medem = sirup) - 1 nebo 2 lžičky denně
* čistí střeva a žaludek od bakterií a kvasinek, při nadýmání, při zácpě, žíly, vazivové tkáně, tvorba krvinek, svalů, hojení ran
pšenice * zahání splín
rajčata * silný antioxidant - lykoden - ten chrání před rak. buňkami hlavně plíce, děložní sliznici, prostatu a žaludek
* brzdí růst choroboplodných bakterií ve střevech, kalium v rajčatech obsažené snižuje krevní tlak
* slouží jako odvodňovací prostředek, obsahují antioxidanty - E, C, betakaroten
* denně: 1 sklenice šťávy 3x denně po dobu 3-4 týdnů
rybíz * obsahuje vápník a železo, podporuje tvorbu kostí, zubů a tkání
* podporuje srážlivost krve, růst svalstva a aktivaci enzymů
* působí proti volným radikálům
* je zdrojem vitaminu C
* stimuluje imunitu a chrání zrak
* dobrý na nervy a náladu
* obsahují vitamín C, A, niacin (B3 důležitý pro nervy), kyselina pantotenová (vlasy, dýchání buněk)
* jedna bobulka rovná se jedné multivitamínové tabletě
ředkvičky * patří do čeledě brukvovitých, u nichž byly nalezeny látky s protirakovinnou aktivitou
* jsou hodnotným zdrojem vitaminu C, nezbytného k tvorbě kolagenu, který je potřebný pro udržení zdravé kůže, kostí, chrupavek, zubů, dásní a hojení ran
* jsou antibakteriální, antimykotické - hlavní střevní bakterie
* rozpouští hleny, dezinfikují, prevence proti infekcím, nízkokalorické
salát hlávkový * má nízký obsah kalorií, proto je ideální pro ty, kteří se snaží shodit nějaké to kilo
* obsahuje velké množství kyseliny listové, která je důležitá pro růst, tvorbu krve, mozek a také dobrou náladu
sardinky * vitamin D, obsahují jen málo rtuti (oproti jiným rybám), snižují cholesterol
* 10 dkg sardinek = 1 šálek mléka co do obsahu vápníku, posilují paměť
sója * snižuje vysoký krevní tlak, prospívá kardiakům, velké množství vápníku, draslíku, magnezia a železa
* obsahuje oleje a tuky, E, uklidnění nervů, soustředění, D, železo, draslík
* růst buněk, omlazení, soustředění, proti únavě a apatii, mírní nervozitu a strach, dobré na játra, protizánětlivé
špenát * vitamíny B, A, minerální látky, vláknina špenátu čistí střeva
* působí na sliznice, mozek a nervy, kůže vlasy nehty, nálada, kosti a zuby, krvetvorba, střeva
švestky a slivoně * obsahují B, měď a zinek (nadbytek však neklid a deprese)
* vláknina, nenasycené mastné kyseliny
* odtučňovací kůry, vyplavování vody, vážou tuky, proti neklidu a podráždění
* látková přeměna sacharidů, proti stresu, při zácpě a čištění
švestky * ve 100 g (cca 5 menších švestek) se nachází 1/10 doporučené denní dávky draslíku
* sušené švetsky mají 4x více draslíku
* mají vyšší obsah vitaminu E, který působí jako antioxidant, chrání bunky a zpomaluje proces stárnutí
* kompot ze švestek pomáhá při léčbě zácpy
* protože pecky obsahují jedovatý amygdalin, dětem podáváme švestky vypeckované
* vhodné jsou na kompoty, povidla, moučníky, vhodné jsou i sušené - místo sladkostí
třešně * obsahují C, zinek, pro zdravou pokožku a pravidelný rytmus srdce
* jsou protizánětlivé, paradentóza, snížení váhy, působí proti dně, čistí ledviny, jsou močopudné
vlašské ořechy * jsou nabité látkami, díky nimž klesá riziko infarktu, cukrovky, rakoviny
* obsahují hořčík - zlepšuje zubní sklovinu, působí proti migréně
* zlepšují paměť, obsahují důležité omega 3 - mastné kyseliny, jsou však dost tučné (7 ořechů = 1/2 hodina chůze)